Digitalisaation kehitys motivoi alan tutkimusta

17. marraskuu 2016

Digitalisaation mahdollistavat tekniikat ovat esittelyssä Helsingissä elokuussa.

Tiede ja taide

Tutkijat löysivät uuden menetelmän lämmönsiirtoon elektronisissa komponenteissa

16. marraskuu 2016

Hallinnoimalla fononien virtausta puolijohdenanolangoissa insinöörit pystyvät luomaan pienempiä ja nopeampia laitteita.

Tiede ja taide

Ennätysherkkä valoanturi voi mullistaa kuvantamisen

14. marraskuu 2016

Aalto-yliopiston tutkijat käyttivät anturissa samaa nanorakennetta kuin hyötysuhde-ennätykset rikkoneissa aurinkokennoissaan.

• valoanturi
  • mikroelektroniikka
  • aurinkokennot
  • Elfys

Kauko-ohjattava kopteri auttaa nopeamman verkon suunnittelussa

4. marraskuu 2016

Ilmakuvia ja fotogrammetriaa yhdistämällä syntyy tarkka 3D-malli, joka parantaa radioaaltojen etenemistä millimetriaaltotaajuuksilla.

Sähköjärjestelmää koetellaan kulutushuippujen aikana

4. marraskuu 2016

Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen puhui sähkön riittävyydestä Suomessa AlumniStudent Weekend 2016 -seminaarissa.

Varun Singhistä Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumni 2016

29. lokakuu 2016

Ensimmäistä kertaa valittu vuoden alumni on tehnyt arvokasta työtä muun muassa suomalaisen startup-kulttuurin edistämiseksi.

Palkitut

Professoreiden tervetuliaisluennot julkaistu Aallon YouTubessa

19. lokakuu 2016

Uudet vakinaistetut professorit raottavat videoilla muun muassa estetiikan, langattoman maailman ja biohybridimateriaalien salaisuuksia.

• tervetuliaisluennot

Pitkä opiskelijaura huipentuu promootioon

7. lokakuu 2016

Tekniikan korkeakoulujen yhteisessä tohtoripromootiossa 7.10.2016 tohtorihattunsa saa joukko uusia tekniikan ja filosofian tohtoreita.

Muut

Otaniemessä valmistaudutaan ensimmäisen satelliitin laukaisuun

5. lokakuu 2016

Aalto-1- ja Aalto-2-satelliitit odottavat kiinnityssäiliöissä kuljetusta kohti laukaisupaikkoja.

Tiede ja taide

Rosetta-mission päättyminen merkitsee uuden alkua

30. syyskuu 2016

Tutkijat aloittavat entistä aktiivisemman tutkimusvaiheen. Rosetta-mittauksia on tehty Aalto-yliopistossa elokuusta 2014 alkaen.

Tiede ja taide

Mielipiteitä jakavaa kvanttilaskentaa opetetaan jo Suomessa

30. syyskuu 2016

Ainutlaatuisella kurssilla opetellaan ohjelmointia D-Wave -kvanttitietokoneelle, joka hyödyntää Aallossa kehitettyä jäähdytysteknologiaa.

Opiskelu Tiede ja taide Yhteistyö

• CQE
  • kvanttilaskenta
  • kvanttitietokone

Uusi digiantenni voi mullistaa tulevaisuuden matkapuhelimet

31. elokuu 2016

Useiden antennielementtien yhdistäminen yhdeksi antenniksi vauhdittaa tiedonsiirtoa ja parantaa kuuluvuutta ja hyötysuhdetta.

Tiedotteet Tiede ja taide

Metsähovissa avaruus on radioteleskoopin päässä

19. elokuu 2016

Suomen ainoa tähtitieteellinen radio-observatorio avaa ovensa yleisölle sunnuntaina 28. elokuuta.

Aurinkomyrskyjen vaikutukset näkyvät maassa

16. elokuu 2016

Vieraileva professori Eija Tanskanen päätyi tutkijaksi, kun ei saanut kysymyksiinsä riittäviä vastauksia.

Tiede ja taide

Aallon opiskelijat ylsivät kakkossijalle innovaatiokilpailussa

22. heinäkuu 2016

Monialainen joukkue vakuutti globaalin yrityksen edustajat uudella LVI-ratkaisulla.

Aalto-2-satelliitti on valmis avaruuteen

14. heinäkuu 2016

Satelliitin suunnittelussa ja rakentamisessa on hyödynnetty Aalto-1:n tekniikkaa ja saatua kokemusta.

Tiede ja taide Tiedotteet

Team Aalto sijoittui toiseksi IEEE:n kansainvälisessä opiskelijoiden suunnittelukilpailussa

4. heinäkuu 2016

Kilpailun voittajat valittiin artikkelin, esittelyvideon ja konferenssissa järjestetyn esittelytilaisuuden perusteella.

Aalto-1:n laukaisu siirtyy marraskuulle

23. kesäkuu 2016

Satelliittia kuljettavan Falcon 9 -raketin lennon aikataulua on muutettu myöhästyneiden laukaisujen vuoksi.

Digitalisaation läpimurron monet mahdollisuudet

17. kesäkuu 2016

Kaikille avoin ja maksuton Internet Forum -yleisöluentosarja keskittyy digitalisaation ajankohtaisiin aiheisiin ja mahdollisuuksiin.

Tiede ja taide

Team Aalto semifinaaliin IEEE:n kansainvälisessä opiskelijoiden suunnittelukilpailussa

17. kesäkuu 2016

Vuosittain järjestettävässä kilpailussa Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijaryhmät ovat menestyneet erittäin hyvin.

Opiskelu

Luotettavasti toimivat navigaatioteknologiat tulevaisuuden välttämättömyys

6. kesäkuu 2016

Navigation for the future –seminaarissa Euroopan satelliittipaikannusohjelman johtaja Matthias Petschke avasi paikannusjärjestelmien näkymiä.

• gnss
  • galileo
  • paikannusjärjestelmät

Aalto-yliopisto päätti lukuvuosimaksujen suuruudesta

2. kesäkuu 2016

Kandidaattiohjelmassa ja maisteriohjelmissa noudatetaan yhtenäishinnoittelua.

Kunnianhimoisia projekteja Sähköpajassa

31. toukokuu 2016

Kevään kurssilaisia kannustettiin asettamaan tavoitteet entistä korkeammalle.

Säteily vaikuttaa Aalto-1-nanosatelliitin ohjelmistosuunnitteluun

27. toukokuu 2016

Joonas Javanainen käsitteli diplomityössään avaruuden aiheuttamiin lisähaasteisiin varautumista ohjelmistosuunnittelussa.

Opiskelu Tiede ja taide

• Aalto-1

Ehdota sähkötekniikan Vuoden alumnia

25. toukokuu 2016

Vuoden alumni valitaan ensimmäistä kertaa. Lähetä ehdotuksesi 15. syyskuuta mennessä.

Yhteistyö

« 2 3 4 5 6 7 8 »