Väitös radiotekniikan alalta, DI Jari-Matti Hannula

2018-09-21 12:00:00 2018-09-21 23:59:59 Europe/Helsinki Väitös radiotekniikan alalta, DI Jari-Matti Hannula Väitöksen nimi on “Advances in the Analysis and Design of Electrically Small Antennas” http://old.ele.aalto.fi/fi/midcom-permalink-1e8a7843ac818d8a78411e8903c8b0693ee95ce95ce Konemiehentie 2 (T-talo), 02150, Espoo

21.09.2018 / 12:00

Langattomien laitteiden alati kasvava määrä aiheuttaa ruuhkaa radiotaajuuksille. Kysynnän kattamiseksi uusiin viestintäteknologioihin (seuraavaksi 5G) allokoidaan yhä useampia taajuuksia. Haasteena onkin, kuinka antennit saadaan kattamaan myös uudet taajuudet. Nykyiselläänkin fysiikan lait alkavat tulla vastaan antennien suorituskyvyssä. Antennisuunnittelijoiden onkin löydettävä uudenlaisia ratkaisuja vastatakseen tulevaisuuden haasteisiin.

Tässä väitöstyössä esitetään antenniklusterin periaate, jossa ajatuksena on syöttää useita erillisiä antennielementtejä samanaikaisesti. Tavoitteena on saavuttaa klusterilla parempi taajuuskattavuus kuin vastaavan kokoisella yksittäisellä antennilla. Tutkimus alkoi matemaattisella käsittelyllä monisyöttöisten antennien toiminnasta ja johti matkapuhelimen kokoon toteutettuihin antenniprototyyppeihin, joiden toiminta varmistettiin kokeellisesti.

Langattomissa laitteissa antennin tehtävänä on muuntaa johtimessa kulkeva korkeataajuinen signaali ilmassa eteneväksi sähkömagneettiseksi aalloksi ja toisinpäin. Varsinainen signaalin tuottaminen ja tulkitseminen tehdään integroiduilla piireillä. Esitetyn antennikonseptin toteutettavuutta tarkastellaan väitöstyössä myös integroitujen piirien suorituskyvyn osalta. Tulosten perusteella antenniklusterin syöttäminen voidaan toteuttaa nykyisellä piiritekniikalla. Lisäksi väitöstyön tuloksista saadaan uusia näkemyksiä antennisuunnitteluun.

Vastaväittijänä toimivat professori Gert Pedersen, Aalborg Universitet, Tanska ja professori Mats Gustafsson, Lunds Universitet, Ruotsi

Valvojana on professori Ville Viikari, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, elektroniikan ja nanotekniikan laitos.

Väitöksen verkkosivu
Väittelijän yhteystiedot: Jari-Matti Hannula, p. 050 467 7042, jari-matti.hannula@aalto.fi

Väitöspaikka: Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, sali T2, Konemiehentie 2, Espoo