Interaktiivinen aurinko vahvistuu käyttäjän liikkeen voimasta – Aallon opiskelijat loivat kokemuksen kaikille aisteille

24.09.2018
Riikka Hopiavaara

Fotosynteesi-installaatio Vallisaaressa kutsui kävijät osaksi taideteosta, joka herättää pohtimaan luontosuhdettamme.

Syysillan tuoksut ja äänet saattavat kävijät Aleksanterinpatterin luokse. Talo on vähän ränsistynyt ja sen katto on sammaleen peitossa. Sisällä hämärässä on taso, joka toimii esineiden internetin (IoT) -laitteiden latauspisteenä.

neppi2.jpg

Kolme vierasta kerrallaan voi valita puolipallon muotoisen esineen käteensä. Laitteen väri valikoituu sattumanvaraisesti sillä hetkellä, kun sen ottaa käteensä, ja on se väri, jolla kävijä pääsee muokkaamaan taideteosta. Ensimmäisessä huoneessa kävijä kohtaa interaktiivisen auringon. Kädessä olevaa laitetta ravistamalla auringon energian määrä kasvaa ja aurinko kirkastuu. Samalla huoneessa olevat kasvit saavat lämpöä ja energiaa. Tilassa oleva kasvillisuudesta tehty veistos johtaa seuraavaan, vesiteemaiseen tilaan.

neppi4.jpg

Nyt vieraat saavat jättää jälkensä teokseen maalaamalla omalla värillään seinälle heijastuvan vesielementin päälle. Eriväriset viivat rakentavat teosta, joka muuttuu jokaisen kävijän vierailusta.

neppi.jpg

Teknologia ja ympäristö yhdistetään

Aalto-yliopiston opiskelijoiden suunnittelema vuorovaikutteinen valoteos syntyi kesäkurssilla, jolla kokeiltiin ensimmäistä kertaa yhdistää avoin innovaatiokonseptointi pikkutarkkaan tekniseen tuotesuunnitteluun. Pilottikurssille osallistui kahdeksan opiskelijaa neljästä Aallon korkeakoulusta, mukana oli opiskelijoita niin tekniikan kuin taiteen alalta. Networked Partnering and Product Innovation eli NEPPI-kurssilla syntyneellä teoksella esitetään, mitä tulevaisuus voi olla, kun teknologia ja ympäristö yhdistetään.

”Kurssin aikana toteutettiin IoT-laite, joka kommunikoi Unity3D-pelimoottorin kanssa Bluetooth Low Energy -yhteydellä. Konseptin ja vuorovaikutuksen lisäksi opiskelijat suunnittelivat piirilevyn sekä toteuttivat sulautetun järjestelmän piirille”, kertoo kurssin vastaava opettaja Salu Ylirisku.

Teoksen teemana on fotosynteesi, millä halutaan kiinnittää huomiota ihmisen toiminnan luonnon tuhoavaan vaikutukseen.

”Mitä jos asia käännettäisiin toisin päin ja ihmisen toiminta mahdollistaisi luonnon elinvoiman?” kertovat kurssin opiskelijat, tila-arkkitehti ja taiteilija Jennifer Lipkin ja Medialabin Liisi Soroush filosofisista pohdinnoista, joilla teema löydettiin. ”Halusimme ottaa huomioon Vallisaaren herkän luonnon ja sen avulla välittää tunteita ja kokemuksia kävijöille.”

neppi5.jpg

Sattuma puuttuu peliin

Teoksen kantavana teemana on ajatus siitä, että jokainen jättää jälkensä historiaan. Jokainen kävijä vaikuttaa installaatioon eikä etukäteen voi tietää, minkä näköinen se on näyttelyn loputtua: miten voimakkaasti aurinko loistaa ja mitkä viivat ovat esillä. Konkreettisten väriviivojen kautta kokija vaikuttaa siihen, miltä teos näyttää, eikä ole vain osa sitä. On myös sattumaa, millä värillä kukakin kävijä maalaa.

”Teos on muistutus siitä, että kaiken kontrollin ja koodauksen keskellä sattumalla on tärkeä osa elämässä. Kuten ei luontoakaan loppujen lopuksi pysty kontrolloimaan.”

Lue lisää kurssista >> (neppi.aalto.fi)

Fotosynteesi-installaatio oli osa Flash Vallisaari -tapahtumaa 21.-22.9.2018.

Kuvat: Pasi Ylirisku, Salu Ylirisku

Aiheet