Sattumasta alkanut menestystarina: Aallon tiimi World Challenge -finaalissa ainoana ensikertalaisena

07.09.2018
Riikka Hopiavaara

Mitä tapahtuu, kun kaksi eri alan opiskelijaa istuu sattumalta vierekkäin Otakaari 1 -opiskelutiloissa?

GaIoTa-projekti sai alkunsa sattumasta, mutta sen jälkeen suunta on ollut selvä: yhdessä tämä tiimi vie avoimen datan helpompaan löydettävyyteen liittyvän kilpailuehdotuksensa start-up-yritykseksi asti.

Design-opiskelija Viktorija Piaulokaite työskenteli tekoälyyn liittyvän opiskeluprojektin parissa, kun vieruskaveriksi istahti sattumalta sähkötekniikan opiskelija Mcha Ame. He alkoivat jutella ja huomasivat olevansa kiinnostuneita samasta aiheesta. Vain vähän yli kuukausi ja tiimi, johon olivat liittyneet aikaisemmin Loi Tran, Heru Raha ja Udayanto Dwi Atmojo, pääsi ainoana Suomi-taustaisena joukkueena World Challenge -kilpailun finaaliin. Kilpailussa eri tiimit ympäri maailman kehittävät sovelluksia, joissa hyödynnetään satelliittidataa.

gaiotabrand.jpgFinaalipaikka oli tiimille saavutus myös siksi, että gaIoTa oli ainoa projekti, joka on päässyt finaaliin ensimmäisenä osallistumisvuotenaan. Sovelluksen lisäksi tiimi on luonut verkkosivut ja brändin, jonka ilmentymänä on tanssiva sininen mies nimeltään gaIoTa. Miten tiimi sai kaiken aikaan vain reilussa kuukaudessa? Menestyksen avainasia tiivistyy yhteen sanaan.

”Luottamus”, Mcha toteaa.

”Meillä jokaisella on oma erikoisosaamisemme. Luotamme toisiimme ja siihen, että jokainen tekee osuutensa. Meillä ei ole yhtä johtajaa, vaan johdamme tiimiä yhdessä keskustellen ja asioista sopien”, Mcha kertoo. Tiimiläiset myös oppivat toisiltaan, koodari muotoilusta ja muotoilija koodaamisesta.

”Opin, miten koodari ajattelee”, Viktorija sanoo.

”Minä puolestaan opin arvostamaan muotoilijan työtä enemmän ja ymmärtämään kaupallista ajattelua. Jatkossa pystyn helpommin työskentelemään eri taustaisten ammattilaisten kanssa”, sanoo Mcha, joka tunnustaa rakastavansa koodaamista.

Sovelluksen avulla esineiden internetin tietoon käsiksi

GaIoTan ideana on tarjota kaikille pääsy esineiden internetin (IoT) avoimeen dataan missä päin maapalloa tahansa.

“Sovellus auttaa käyttäjiä löytämään avoimia IoT-laitteita ja niissä olevaa data. Vaikka IoT-laitteita ja dataa on maailmassa paljon, niiden löytäminen on vaikeaa”, kertoo Udayanto Dwi Atmojo, joka työskentelee postdoc-tutkijana Sähkötekniikan korkeakoulussa.

GaIoTan avulla yritykset, tutkijat ja laajempi yleisö pystyvät löytämään ja analysoimaan IoT-dataa helposti. Data on esitetty Web World Wind -alustalla, mikä on avoin 3D-virtuaalimaapallo.

Finaaliviikolta tiimi odotti uusiin ihmisiin tutustumista ja finaalipäivän puhujien antia. Lisäksi he toivoivat tapaavansa yrityskumppaneita, sillä tiimillä on selvät start-up-suunnitelmat.

”Meillä on intohimoa viedä suunnitelmat seuraavalle etapille ja perustaa start-up-yritys”, tiimi toteaa.

Finaalitapahtuma oli upea kokemus tiimille.

“Meitä kaikkia tällä maapallolla kohtaavat samat ongelmat, joihin voimme miettiä ratkaisuja yhdessä.”

Lue lisää gaIoTasta >>