Aalto KitSat -koulutussatelliitille erikoispalkinto World Challenge Finland 2018 -kilpailussa

31.08.2018

Maastopaloja ennakoiva globaali palvelu vei pääpalkinnon YK: kansainvälisen innovaatiokilpailun finaalissa Espoossa.

World Challenge Finland 2018 -kilpailu todisti, että ilmastonmuutoksen vaikutuksiin halutaan ja voidaan puuttua. Kisassa ideoitiin satelliittidataa hyödyntäviä kestävää kehitystä tukevia palveluita. Samalla Suomi sai tilaisuuden tehdä näkyväksi avaruusalan osaamistaan ja houkutella ulkomaisia yrityksiä ja opiskelijoita Suomeen.

Pääpalkinnon voittanut WildfireAware -palvelu hyödyntää eri lähteistä saatavaa säädataa ja muodostaa koneoppimisen avulla ennusteita, joiden avulla voidaan ennakoida maastopalojen syttymistä ja siten ehkäistä ja minimoida palojen aiheuttamia vahinkoja. Globaalisti erittäin ajankohtaiseen ongelmaan helpotusta tuova palvelu on brittiläisen Yorkin yliopiston matematiikan ja tietojenkäsittelytieteen opiskelijoista koostuneen joukkueen pitkäaikaisen kehitystyön tulos. Lisäksi WildfireAware sai kilpailun yhteistyökumppanina toimineen Microsoftin erikoispalkinnon parhaana Azure-pilvipalvelun käyttäjänä.

Mobiilista astronauttien koulutusohjelmastaan tunnettu Space Nation luovutti oman erikoispalkintonsa Aalto KitSat -koulutussatelliitille, jonka toimintaa opiskelijat voivat reaaliaikaisesti ohjata ja jonka kautta he voivat kerätä dataa avaruudesta.

Niin ikään World Challenge -kilpalun yhteistyökumppanina toiminut Vaisala oli esittänyt kilpailijoille oman haasteensa, jossa etsittiin uusia työkaluja ilmansaasteen vähentämiseen. Tässä kategoriassa parhaana palkittiin Environment Channel -niminen palvelu, joka visualisoi taidokkaasti muun muassa ilmanlaatuun liittyvää dataa.

Maanmittauslaitoksen erikoispalkinto puolestaan meni Global Traffic Forecast -palvelulle.

Voittajan lisäksi kilpailun finaalissa nähtiin joukko mielenkiintoisia ratkaisuja liittyen muun muassa liikenneruuhkien ja siitepölymäärien ennustamiseen sekä vesiongelmien ratkaisuun ja ympäristön elinkelpoisuuden arviointiin kehittyvissä maissa.

Kilpailun palkintoina oli rahaa, tavarapalkintoja sekä mahdollisuuksia esitellä kilpailutöitään potentiaalisille yhteistyökumppaneille. Space Nationin luovuttama erikoispalkinto oli kymmenien tuhansien eurojen arvoinen mahdollisuus lähettää oma laite kansainväliselle avaruusasemalle.

Kilpailun keskiössä oli NASA:n ja ESA:n tarjoama avoimeen lähdekoodiin perustuva WorldWind-virtuaalinen maapallo, jonka päälle voidaan lisätä kerroksiksi mitä tahansa dataa.

Tavoitteena on, että kilpailun tuotoksia voidaan hyödyntää globaalisti YK:n hankkeissa. Lisäksi YK:n ensimmäisen teknologia- ja innovaatiokeskuksen (UNTIL) toiminta on käynnistymässä Suomessa syksyn aikana ja tapahtuma toimi eräänlaisena lähtölaukauksena tälle hankkeelle.

Finaalitapahtuman avasi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ja puhujien joukossa suomalaisten avaruusalan toimijoiden ohella YK:n edustaja Maurizio Gazzola sekä entinen astronauttikouluttaja Ron Fortunato.

World Challenge 2018-kilpailun järjestivät Digital Forum Finland ja Ultrahack.

Yhteistyökumppaneina olivat Business Finland, ESA Business Incubation Center Finland, Turku Business Region, EIT Digital, Ilmatieteen laitos, Maanmittauslaitos, Nokia, CGI, Espoo Marketing, Reaktor Space Lab, GISdevio, Helsingin kaupunki, Vantaan kaupunki, Aalto-yliopisto, Microsoft, Aalto Startup Center, Vaisala, IBM Suomi, Helsingin yliopisto, Clarion Helsinki, SSF, Space Nation, FLIC, Halti ja Finnair. Globaali kilpailu järjestettiin nyt kuudennen kerran.

Lisätiedot:
Juhani Kivikangas, CEO, Digital Forum Finland Tel. +358 40 556 1228