Aalto-yliopiston ja Paikkatietokeskuksen tutkimushankkeelle Suomen Akatemian rahoitus

02.07.2018

Avaruusgeodesian VLBI-mittaukset helpottavat maapallon asennon määrittämistä.

Aalto-yliopiston ja Paikkatietokeskuksen yhteisen tutkimuskonsortion hankkeessa kehitetään uutta menetelmää, jonka avulla maapallon asento on mahdollista määrittää tarkemmin. Hanke tähtää pitkäkantainterferometristen (VLBI) havaintojen tarkkuuden parantamiseen.

VLBI-tekniikassa yhdistetään eri puolilla maapalloa sijaitsevien radioteleskooppien kaukaisista avaruuden radiolähteistä, kvasaareista, samanaikaisesti vastaanottamia signaaleja. Tämä mahdollistaa sekä kvasaareiden rakenteen että teleskooppien sijainnin erittäin tarkan mittaamisen. VLBI-mittauksia käytetään astronomiassa ja geodesiassa. Geodesiassa mittauksista saatuja havaintoja käytetään Maan asennon seuraamiseen ja globaalin koordinaattijärjestelmän ylläpitoon, jotka mahdollistavat muun muassa paikannussatelliittien käytön. Järjestelmän tarkkuuden parantuessa myös satelliittipaikannus tehostuu. Tarkka koordinaattijärjestelmä muodostaa myös välttämättömän pohjan monien globaalien muutosten havaitsemiselle.

"Projekti tarttuu aiemmin ohitettuun, kvasaarin aika- ja taajuusriippuvaisen rakenteen mittaustarkkuutta huonontavaan vaikutukseen, josta on tullut keskeinen kysymys yrityksissä saavuttaa kertaluokan parannus koordinaattijärjestelmien tarkkuudessa ja stabiiliudessa. Uskon, että menetelmät, joita olemme kehittäneet tähtitieteellisiin VLBI-havaintoihin, tulevat merkittävästi edistämään tämän ongelman ratkaisua", sanoo konsortion johtajaTuomas Savolainen.

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatoriossa Kirkkonummella tehdään säännöllisesti sekä tähtitieteellisiä että geodeettisia VLBI-mittauksia yhdessä kansainvälisten havaintoverkkojen kanssa.

Luonnontieteiden ja tekniikan toimikunta valitsi syksyn 2017 hausta rahoitettavaksi yhteensä 70 uutta akatemiahanketta. Suomen Akatemian hankkeisiin myönnetään rahoitusta yhteensä noin 39,5 miljoonaa euroa pääasiassa nelivuotisille tutkimuksille. Rahoitus myönnettiin 15 prosentille hakemuksista.

Lisätietoja:

Tuomas Savolainen, akatemiatutkija