Puinen labyrintti-peli digitalisoitiin Sähköpaja-kurssilla

21.12.2017

Ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden huikeiden töiden joukossa myös lasermatopeli, liikkuva tutka ja itsestään lentävä lentokone.

Sähköpaja-kurssia on järjestetty vuodesta 2013, jolloin kandiuudistus toi muutoksia koulutusohjelmiin. Kurssia on kehitetty vuosien aikana. Lahjoitusvaroilla ostetut viisi 3D-tulostinta ja laserleikkuri ovat kurssilaisten kovassa käytössä.

”Myös komponenttivarastomme on suurentunut viime vuosina. Parannukset pajan varustuksessa ovat mahdollistaneet monipuolisten projektitöiden kehittämisen entisestään”, kertoo kurssin vastuuopettaja Kimmo Silvonen.

Sähköpajan opiskelijat esittelivät syksyn vapaavalintaisten projektitöiden satoa Dipolissa 20.12.2017. Osittain humoristisissa töissä yhdistyivät muun muassa elektroniikka, radiotekniikka, ohjelmointi, mekaniikka ja 3D-tulostus.

sahkopaja4.jpg

AMaze Station -pelin esikuvana oli puinen labyrintti-peli, jossa kuula kuljetetaan radan läpi. Ohjain oli itse printattu 3D-laitteella.

sahkopaja3.jpg

Opiskelijat kertoivat projektitöistään sekä omalla esittelypisteellä että esityksessä.

sahkopaja5.jpg

Automaattinen kahvin kaataja.

sahkopajadipoli2.jpg

Opiskelijoiden esityksessä näytettiin video, jossa lentokone lensi itsestään Helsinkiin ja takaisin.

sahkopaja6.jpg

Verhot avautuivat itsestään kun tuli valoisaa ja sulkeutuivat pimeän tullessa.  Kuvat: Mikko Raskinen/ Aalto-yliopisto