Väitös avaruustieteen ja -tekniikan alalta, DI Anna Kontu

2018-05-08 12:00:00 2018-05-08 23:59:59 Europe/Helsinki Väitös avaruustieteen ja -tekniikan alalta, DI Anna Kontu Väitöksen nimi on “Effect of snow microstructure and subnivean water bodies on microwave radiometry of seasonal snow” http://old.ele.aalto.fi/fi/midcom-permalink-1e81bbb4ba65dfe1bbb11e88ebcf58f04ee7a437a43 Maarintie 8, 02150, Espoo

08.05.2018 / 12:00
Sali AS2, Maarintie 8, 02150, Espoo, FI

Arktisen alueen lumipeitteen havainnointi on olennaista ilmastonmuutoksen etenemisen seurannassa ja sen vaikutusten arvioinnissa. Tärkein parametri lumipeitteen kartoituksessa on vesiarvo, joka kertoo lumen sisältämän veden määrän. Lumen vesiarvoa voidaan kartoittaa maailmanlaajuisesti mikroaaltoalueen satelliittimittauksilla. Lumi on mikroaalloilla osittain läpinäkyvää, joten sen alla olevat vesialueet vaikuttavat satelliitin mittaukseen. Työssä tutkittiin, kuinka hyvin lumen ja jään peittämät vesialueet pystytään mikroaaltoalueella mallintamaan. Lisäksi kehitettiin yksinkertainen menetelmä, jolla vesialueiden vaikutus pystytään ottamaan huomioon satelliittimittausten tulkinnassa niin että vesiarvo saadaan kartoitettua entistä tarkemmin.

Myös lumen muut ominaisuudet, kuten kerrosrakenne ja kidekoko, vaikuttavat mikroaaltoalueen satelliittilaitteen mittaustulokseen. Väitöstyössä tutkittiin mahdollisuutta parantaa vesiarvon laskentaa yhdistämällä mikroaaltomalliin lumipeitteen ominaisuuksia ja niiden muutoksia kuvaava malli.

Vastaväittäjänä toimii professori Marco Tedesco, Lamont-Doherty Earth Observatory, Yhdysvallat

Valvojana on professori Jaan Praks, Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, elektroniikan ja nanotekniikan laitos.

Väitöksen verkkosivu
Väittelijän yhteystiedot: Anna Kontu, p.+358400 126 446, anna.kontu@fmi.fi, Ilmatieteen laitos, Tähteläntie 62, 99600 Sodankylä