Väitös mikro- ja nanoelektroniikkasuunnittelun alalta, DI Mikko Englund

2018-03-22 12:00:00 2018-03-22 23:59:59 Europe/Helsinki Väitös mikro- ja nanoelektroniikkasuunnittelun alalta, DI Mikko Englund Väitöksen nimi on “RF-to-Digital Converters: The Direct Delta-Sigma Receiver” http://old.ele.aalto.fi/fi/midcom-permalink-1e80bf94dbf5a9a0bf911e8824f4b1e76ff21322132 Konemiehentie 2, 02150, Espoo

Väitöksen nimi on “RF-to-Digital Converters: The Direct Delta-Sigma Receiver”

22.03.2018 / 12:00
Tietotekniikkatalo, sali T2, Konemiehentie 2, 02150, Espoo, FI

Langattoman viestinnän piirit ovat avainasemassa nykyisissä ja tulevissa teknologioissa, kuten esimerkiksi matkapuhelimissa, esineiden internetissä ja itseajavissa autoissa. Langattomien yhteyksien määrän moninkertaistuessa käytettävissä olevaa taajuusaluetta on hyödynnettävä entistä tehokkaammin, joka vaatii adaptiivisia ja ohjelmoitavia digitaalipainotteisia piiriratkaisuja. Ideaalitapauksessa vastaanottimet ja lähettimet pelkistyvät RF-digitaalimuuntimiksi ja digitaali-RF -muuntimiksi.

Tämä väitöskirja esittelee seuraavan sukupolven RF-digitaalimuunninarkkitehtuurin, suora delta-sigma vastaanottimen, joka mahdollistaa adaptoituvan, ohjelmoitavan ja kompaktin vastaannotintoteutuksen yhdistämällä vastaanottimen ja delta-sigma analogia-digitaalimuuntimen. Suunniteltujen ja toteutettujen prototyyppien herkkyys ja adaptiivisuus ovat julkaistujen RF-digitaalimuuntimien huippuluokkaa.

Vastaväittäjänä toimii professori Michael Peter Kennedy, University College Cork, Irlanti

Valvojana on professori Jussi Ryynänen Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, elektroniikan ja nanotekniikan laitos.

Väitöksen verkkosivu
Väitöstiedote (pdf.)