Väitös avaruustieteen ja –tekniikan alalta, DI Kimmo Rautiainen

2018-01-05 12:00:00 2018-01-05 23:59:59 Europe/Helsinki Väitös avaruustieteen ja –tekniikan alalta, DI Kimmo Rautiainen Väitöksen nimi on “L-band microwave radiometry for the monitoring of high latitude soil processes” http://old.ele.aalto.fi/fi/midcom-permalink-1e7d8fc588d66d6d8fc11e7a0e48b59968daedbaedb Maarintie 8, 02150, Espoo

05.01.2018 / 12:00
Sali AS1, Maarintie 8, 02150, Espoo, FI

Arktisten alueiden seuranta on ajankohtaista ja tärkeää ilmaston muuttuessa, koska globaalit muutokset koskettavat erityisesti pohjoisia alueita. Yksittäiset mittaukset maanpinnalta eivät anna ympäristön tilasta riittävää kokonaiskuvaa; hyvä ja kattava ympäristön seuranta tarvitseekin tueksi laadukasta satelliittikaukokartoitusta. Tässä väitöskirjatyössä tutkittiin matalataajuisen mikroaaltoradiometrin käyttöä maaperän routaantumisen seurantaan. Väitöstyössä keskityttiin myös uudentyyppisen mittausmenetelmän ja -laitteiston kehittämiseen.

Väitöstyön aikana toteutettu mittalaite (HUT-2D) oli ensimmäinen onnistuneesti mitannut lentokonekäyttöinen interferometrinen radiometri. Sillä demonstroitiin ja varmennettiin uuden mittaustekniikan toiminta kaukokartoitussovelluksille; tekniikka, jota kehitettiin samaan aikaan myös Euroopan Avaruusjärjestön SMOS satelliitin hyötykuormalle (Soil Moisture and Ocean Salinity). HUT-2D mittalaitteen kehitystyö olikin oma tärkeä osatekijä SMOS hankkeessa. Väitöstyössä kehitettiin routa-algoritmi erityisesti SMOS satelliitin mittauksille. Algoritmin lopputuote on globaali päivittäinen informaatio maaperän ylimmän kerroksen tilasta kolmella tasolla: maaperä on roudassa, routaantumisprosessi on alkanut tai maaperässä ei esiinny routaa. Uusi menetelmä tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää routatietoa mm. sääennuste- ja ilmastomalleissa, maaperän kantavuusarvioinneissa, sekä hydrologisissa malleissa.

Vastaväittäjänä toimii professori Kyle McDonald, The City Collage of New York, Yhdysvallat

Valvojana on professori Jaan Praks Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, elektroniikan ja nanotekniikan laitos.

Väitöskirjan verkkosivu
Väitöstiedote (pdf.)
Väittelijän yhteystiedot: Kimmo Rautiainen, p. 050 4120217, kimmo.rautiainen@fmi.fi