Väitös mikro- ja nanotekniikan alalta, DI Joona-Pekko Kakko

2017-12-21 12:00:00 2017-12-21 23:59:59 Europe/Helsinki Väitös mikro- ja nanotekniikan alalta, DI Joona-Pekko Kakko Väitöksen nimi on “Fabrication of Semiconductor Nanowires for Optical Studies” http://old.ele.aalto.fi/fi/midcom-permalink-1e7cdcf614d9846cdcf11e7a8838bd166f922da22da Maarintie 8, 02150, Espoo

Väitöksen nimi on “Fabrication of Semiconductor Nanowires for Optical Studies”

21.12.2017 / 12:00
Sali AS1, Maarintie 8, 02150, Espoo, FI

Nanolangat ovat nanomittakaavan lankamaisia rakenteita, joista povataan alustoja seuraavan sukupolven elektroniikkaan ja optiikkaan, esimerkiksi ledeihin ja aurinkokennoihin. Nanomittakaava vaikuttaa erityisesti valon kulkuun rakenteessa.
Tässä väitöskirjassa tutkittiin puolijohdenanolankojen optisia ominaisuuksia ja miten valon käyttäytymistä saataisiin muutettua valmistamalla erilaisia nanolankoja ja niiden ryhmiä.
Tutkimuksessa havaittiin että nanolankojen valon imeytymistä voitiin parantaa niin sanotulla tuplalankarakenteella ja erillisellä Paryleeni-C -pinnoituksella. Lisäksi käyttäen optista ristipolarisaatiomittausta, pystyttiin tunnistamaan valon vuorovaikutusta vahvasti määrääviä valon seisovia aaltomoodeja.
Työssä tutkittiin myös optisilla mittauksilla nanolankojen keskinäistä etäisyyttä muuttamalla miten nanolangat toimivat THz-säteilyn lähteinä, valon taajuustuplauksessa, sekä miten kvantittuneet hilavärähtelyt muuttuvat.
Väitöskirjan tuloksista on hyötyä suunniteltaessa seuraavan sukupolven aurinkokennoja ja ledejä. Myös uusien nanolankasovellusten, kuten lasereiden, suunnittelussa on hyötyä tuloksista.

Vastaväittäjänä toimii professori Val Zwiller, Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, Ruotsi

Valvojana on professori Harri Lipsanen Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu, elektroniikan ja nanotekniikan laitos.

Väitöskirjan verkko-osoite

Väittelijän yhteystiedot: Joona-Pekko Kakko, p. 050-4312240, joonapekko.kakko@aalto.fi